-Ankara'ya teleferik
-Ankara’da teleferikli günlere doğru-Başkentteki iki teleferik hattı Yenimahalle-Şentepe
ve Siteler-Karpürçek arasında kurulacak
-Hatlarda saatte 2400’er kişi taşınması planlanıyor
-Teleferiklerin yapımı yaklaşık bir yılda tamamlanacak
Ankara’da teleferikli döneme ilişkin süreç başladı. Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Genel Müdürlüğü iki teleferik hattı yaptırılması amacıyla ihaleye çıktı.
Teleferik hatları Yenimahalle-Şentepe ve Siteler-Karapürçek arasında kurulacak. Bu teleferik hatlarının yapımının, ihale sürecinin tamamlanması ve ilgili firmalarla sözleşme imzalanmasının ardından yaklaşık bir yılda (310 gün) tamamlanması planlanıyor. Hatların maliyeti ise ihale sürecinden sonra kesinlik kazanacak.
Teleferik hatlarına ilişkin bazı bilgiler şöyle:
-Yenimahalle - Şentepe hattı:
Halatlı taşıyıcı sistem olarak faaliyette bulunacak olan hatta 10’ar kişilik oturaklı kabinlerle yolcu taşıması yapılacak. Hattın yolcu kapasitesinin saatte 2400 kişi olması planlanıyor.
Yaklaşık 4000 metre uzunluğunda olacağı öngörülen hattaki kabinler arası mesafe 6 metreye kadar çıkacak. Hattaki istasyon sayısının ise 5 adet olması öngörülüyor. Yenimahalle-Şentepe teleferik hattının geçeceği yerin başlangıç ve bitiş noktaları arasındaki kot farkı ise yaklaşık 220 metre.
Hattın ihalesi 15 Ağustos 2012 tarihinde yapılacak.
-Siteler-Karapürçek hattı
Bu hattaki teleferiğin yolcu kapasitesi de saatte 2400 kişi olarak öngörüldü.
Yaklaşık 7000 metre uzunluğunda olacağı öngörülen hattaki istasyon sayısı da yine 5 adet. Siteler–Karapürçek hattının iniş ve biniş noktaları arasındaki kot farkı ise 155 metre. Bu hattaki kabinler de (oturmalı) 10’ar kişilik olacak.
Siteler – Karapürçek teleferik hattının ihalesi 17 Ağustos 2012 tarihinde yapılacak.
Teleferik hatlarındaki yolcu kabinlerinin binalardan yüksekliği (maksimum yük taşıma sırasında) 7 metreden az olmayacak. İstasyonlar çevre ve topoğrafya ile uyumlu binalar içinde kurulacak.
İhale için teklif verecek firmaların önce yeterlilik değerlendirmesinden geçmesi gerekiyor.
-Teleferiğin tarihçesi
Türkiye'deki ilk teleferik hattı 1963 yılında Bursa'da açılmış. Bunu 1981 yılında İzmir-Balçova'daki teleferik hattı izliyor. Daha çok kayak merkezlerinde faaliyet gösteren teleferik sistemlerinden bazıları şöyle:
Kayseri-Erciyes, Çankırı-Ilgaz, Erzurum-Palandöken, İstanbul-Isparta-Davraz, Antalya Saklıkent ve Tahtalı, Kars-Sarıkamış, Bitlis-Center, Bingöl-Yolçatı, Bayburt-Kapıdağı, Samsun-Baruthane, Bingöl-Yolçatı, Gümüşhane-Süleymaniye
Dünyada ilk teleferik sistemin, M.Ö 250 yıllarında Çin’de surların yapımında kullanılan malzemelerin basit halatlarla iletimi şeklinde kullanıldığı tahmin ediliyor. Elektriksel tahrik sistemlerinin gelişmesiyle ilk uzun mesafeli (74 metre) teleferik hattı 1919 yılında Kolombiya'nın La Dorado bölgesinde kurulmuş.
Teleferikle ilk yolcu taşıma ise 1929’da Almanya’da Freiburg-Schavn İnsland Dağı arasında yapılmış. İlk kabinli teleferik tesisi ise 1935 yılında Sun-Valley (ABD) gerçekleştirilmiş. Sonraki yıllarda sırasıyla 3’lü ve 4’lü, kabinli teleferik, çift-tek halatlı 20’li kabin DMC-sistemi (Double Monocable) geliştirilmiş.
Günümüzde en uzun teleferik hatları Kiristineberg-Boliden (İsveç, 96,5 kilometre), Comilog (Kongo, 78 kilometre), La Dorada (Kolombiya, 74 kilometre), Massus-Asmara (Eritre, 73 kilometre) olarak biliniyor.
Yükseklikleri deniz seviyesinden fazla olan önemli teleferik hatları ise Mürrin-Schildhorn (İsviçre, 6632 metre), Aigulle de Midi (Fransa, 3802 metre) ve Merida (Venezuella, 3000 metre). Dünyanın en hızlı teleferiği ise New Mexico'a (ABD) bulunuyor ve saatte 40,64 kilometre hız yapıyor.
--/--
Kaynak: EKAP ihale bülteni, Teleferik Sistemleri-Dilek Cerit (EMO İzmir Şub. Bülteni-Temmuz 2011)