-Ucuz ve pahalı ülkeler
-Avrupa’da hangi ülke ucuz, hangisi pahalı?
-Türkiye, Avrupa Karşılaştırma
Programına katılan
37 ülkeden, Polonya, Romanya,
Karadağ, Bosna Hersek,
Sırbistan, Bulgaristan,
Arnavutluk ve Makedonya’dan
daha yüksek fiyat düzeyine
sahip
-Türkiye’de, kişisel ulaşım
araçları, tüketici elektroniği,
alkollü içki ve sigara, ev
aletleri pahalı, ulaştırma, mobilya,
giyim ve ayakkabı ucuz
-Avrupa’nın en pahalı ülkesi
İsviçre. Bu ülkeyi, Norveç,
Danimarka, İsveç, Finlandiya,
Lüksemburg, İrlanda,
İzlanda, Belçika, Fransa,
Hollanda, Avusturya, Almanya,
İtalya, İngiltere izliyor
-27 üyeli AB’nin tüketim mal
ve hizmetler fiyat düzeyi
100 kabul edildiğinde, İsviçre
162 ile en pahalı, Makedonya
45 ile en ucuz ülke konumunda
bulunuyor
-Tüketim mal ve hizmetler
fiyat düzeyi 62 olan Türkiye’de,
fiyat düzeyi kişisel ulaşım
araçlarında 104’ü, tüketici
elektroniğinde 94’ü, alkollü
içkiler ve sigarada 92’yi,
ev aletlerinde 91’i buluyor
-Fiyat düzeyinde ulaştırma
hizmetleri 54, mobilya ve yer
döşemeleri 59, giyim ve
ayakkabı 65 ile görece düşük
kalıyor
Türkiye,
Avrupa Karşılaştırma Programına katılan 37 ülkeden 8’inden daha pahalı. Türkiye’de,
kişisel ulaşım araçları, tüketici elektroniği, alkollü içki ve sigara, ev
aletleri pahalı, ulaştırma, mobilya, giyim ve ayakkabı ucuz.
Avrupa
İstatistik Ofisi (EUROSTAT), Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (OECD)
işbirliğiyle yürütülen Satınalma Gücü Paritesi çalışmaları çerçevesinde Avrupa Karşılaştırma
Programına katılan 37 ülke için verilen fiyat düzeyi endekslerine göre, Türkiye,
Polonya, Romanya, Karadağ, Bosna Hersek, Sırbistan, Bulgaristan, Arnavutluk ve
Makedonya’dan daha yüksek fiyat düzeyine sahip.
Türkiye
İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan verilere göre, Avrupa’nın en
pahalı ülkesi İsviçre. Bu ülkeyi, Norveç, Danimarka, İsveç, Finlandiya,
Lüksemburg, İrlanda, İzlanda, Belçika, Fransa, Hollanda, Avusturya, Almanya, İtalya,
İngiltere izliyor. Bu ülkelerdeki fiyat düzeyi 27 üyeli Avrupa Birliği
ortalamasından daha yüksek. İspanya, Yunanistan, Güney Kıbrıs, Portekiz,
Slovenya, Estonya, Malta, Çek Cumhuriyeti, Letonya, Hırvatistan, Slovakya,
Litvanya, Macaristan izliyor. Bu ülkelerin ardından Türkiye geliyor. Türkiye’yi
de Polonya, Romanya, Karadağ, Bosna Hersek, Sırbistan, Bulgaristan, Arnavutluk
ve Makedonya takip ediyor.
-En pahalı İsviçre, en ucuz
Makedonya-
27
üyeli AB’nin tüketim mal ve hizmetler fiyat düzeyi 100 kabul edildiğinde,
İsviçre 162 ile en pahalı, Makedonya 45 ile en ucuz ülke konumunda bulunuyor.
Bu rakam Türkiye’de 62 düzeyinde.
Tüketim
mal ve hizmetler fiyat (Genel) düzeyi 62 olan Türkiye’de, fiyat düzeyi kişisel
ulaşım araçlarında 104’ü, tüketici elektroniğinde 94’ü, alkollü içkiler ve
sigarada 92’yi, ev aletlerinde 91’i buluyor. Bu rakam haberleşmede 81, gıda ve
alkolsüz içeceklerde 80, lokanta ve otellerde 71, elektrik, gaz ve diğer
yakıtlarda 70 düzeyinde bulunuyor.
Fiyat
düzeyinde Türkiye’de ulaştırma hizmetleri 54, mobilya ve yer döşemeleri 59,
giyim ve ayakkabı 65 ile görece düşük kalıyor.
Karşılaştırmalar,
27 Avrupa Birliği üyesi ülkesini, 3 Avrupa Serbest Ticaret Birliği (EFTA)
ülkesini (İsviçre, İzlanda ve Norveç), 1 üyelik müzakereleri devam eden ülkeyi
(Hırvatistan), 4 aday ülkeyi (Türkiye, Makedonya, Karadağ ve Sırbistan) ve 2
potansiyel aday ülkeyi (Arnavutluk ve Bosna-Hersek) kapsıyor.
Satınalma
Gücü Paritesi (SGP), ulusal para birimiyle ifade edilen
ekonomik göstergeleri, ortak bir para birimine dönüştüren, farklı para
birimlerinin satın alma gücünü eşitleyen bir dönüşüm oranını ifade ediyor.
SGP’nin döviz kuruna bölünmesi ile elde edilen değer, ülkelerin fiyat
düzeylerinin göstergesi olup, fiyat düzeyi 100’den büyük ise bu ülke
karşılaştırılan ülke veya ülke grubuna göre “pahalı”, 100’den küçük ise “ucuz”
olarak tanımlanıyor.
-Çalışmada kapsanan mal ve hizmet grupları-
Çalışmada kapsanan mal ve hizmet
grupları şöyle:
Gıda ve alkolsüz içecekler: Ekmek ve
tahıllar, et, süt, yumurta, sebze meyve, diğer gıdalar, alkolsüz içecekler ve
benzeri.
Alkollü içkiler, sigara ve tütün:
Şarap, bira ve benzeri alkollü içecekler, sigara ve tütün ürünleri.
Giyim: Kumaşlar, erkek, kadın ve çocuk
giyim eşyaları.
Ayakkabı: Erkek, kadın ve çocuk
ayakkabısı.
Elektrik, Gaz ve Diğer Yakıtlar: Konuta
ilişkin elektrik, gaz, sıvı ve katı yakıtlar.
Mobilya ve Yer Döşemeleri: Mutfak,
yatak odası, yemek odası ve benzeri mobilyaları, halı ve yer döşemeleri.
Ev Aletleri: Buzdolabı, bulaşık
makinesi, çamaşır makinesi, fırın, ocak, küçük ev aletleri ve benzeri.
Tüketici Elektroniği: Televizyon, ses
ve görüntü kaydeden ve oynatan cihazlar, bilgisayarlar ve benzeri ekipmanlar,
kaset, CD, DVD ve benzeri.
Kişisel Ulaşım Araçları: Motorlu
araçlar, motosiklet ve bisikletler.
Ulaştırma Hizmetleri: Demiryolu,
karayolu ve havayolu ulaşımı, emanet ve taşıma hizmetleri.
Haberleşme: Posta hizmetleri, telefon
ve internet hizmetleri.
Lokanta ve Oteller: Yiyecek ve içecek
hizmetleri, konaklama hizmetleri.
--/--
Kaynak: TÜİK--/--