19 Kasım 2011

-TBMM Sözlüğü

T B M M  SÖZLÜĞÜ
(Anayasa ve İçtüzükte tanımlar)

Milletvekili ve seçimler:
- TBMM genel oyla seçilen 550 milletvekilinden oluşur. (Anayasa-75)
- 25 yaşını dolduran her Türk milletvekili seçilebilir. (Anayasa-76)
- TBMM'nin seçimleri 4 yılda bir yapılır. Meclis, bu süre dolmadan 
seçimin yenilenmesine karar verebileceği gibi Anayasada belirtilen 
şartlar altında Cumhurbaşkanınca verilecek karara göre de seçimler 
yenilenir. Süresi biten milletvekili yeniden seçilebilir. 
Yenilenmesine karar verilen Meclisin yetkileri, yeni Meclisin 
seçilmesine kadar sürer. (Anayasa-77)
- Savaş sebebiyle yeni seçimlerin yapılmasına imkan görülmezse, 
TBMM, seçimlerin bir yıl geriye bırakılmasına karar verebilir.
- Geri bırakma sebebi ortadan kalkmamışsa, erteleme kararındaki 
usule göre bu işlem tekrarlanabilir.
- TBMM üyeliklerinde boşalma olması halinde ara seçime gidilir. 
Ara seçim, her seçim döneminde bir defa yapılır ve genel seçimden 
30 ay geçmedikçe ara seçime gidilemez. Ancak, boşalan üyeliklerin 
sayısı, üye tamsayısının yüzde beşini (28) bulduğu hallerde, ara 
seçimlerinin üç ay içinde yapılmasına karar verilir.
- Genel seçimlere bir yıl kala ara seçimi yapılamaz. (Anayasa-78)


Toplanma: 
- Milletvekili seçimi kesin sonuçlarının YSK'ca TRT kanallarında 
ilanını takip eden 5. gün saat 15.00'te TBMM Genel Kurulu çağrısız 
olarak toplanır. Bu birleşimde, önce milletvekillerinin andiçme 
töreni yapılır. (İçtüzük-3)
- TBMM, 3. maddede yazılı durum dışında her yıl Ekim ayının birinci 
günü çağrısız (kendiliğinden) toplanır. (İçtüzük-4, Anayasa-93)

Toplantı ve karar yeter sayısı: 
- TBMM, yapacağı seçimler dahil bütün işlerinde üye tamsayısının (550) 
en az üçte biri (184) ile toplanır. TBMM, Anayasada başkaca bir hüküm 
yoksa toplantıya katılanların salt çoğunluğu (yarıdan bir fazlası) ile 
karar verir; ancak karar yeter sayısı hiçbir şekilde üye tamsayısının 
dörtte birinin bir fazlasından (139) az olamaz.
- Bakanlar Kurulu üyeleri, TBMM'nin katılamadıkları oturumlarında, 
kendileri yerine oy kullanmak üzere bir bakana yetki verebilirler. 
Ancak bir bakan kendi oyu ile birlikte en çok iki oy 
kullanabilir. (Anayasa-96)

Tatil ve ara verme: 
- Tatil, TBMM'nin çalışmalarının belli bir süre ertelenmesidir. 
Danışma Kurulunun önerisi üzerine Genel Kurulca başka bir karar 
alınmadıkça TBMM 1 Temmuz günü tatile girer. Bir yasama yılı içinde 
üç aydan fazla tatil yapılamaz. (İçtüzük-5, Anayasa-93,)
- Araverme, TBMM'nin 15 günü geçmemek üzere çalışmalarını ertelemesidir.
TBMM'nin araverme kararı alması, Danışma Kurulunun bu konudaki görüşü 
alındıktan sonra teklifin Genel Kurulca oylanmasıyla olur. (İçtüzük-6)
- Ara verme veya tatil sırasında, doğrudan doğruya veya Bakanlar 
Kurulunun istemi üzerine, Cumhurbaşkanınca toplantıya çağrılır.
- Meclis Başkanı da doğrudan doğruya veya üyelerin beşte 
birinin (110) yazılı istemi üzerine Meclisi toplantıya çağırır.
- Ara verme veya tatil sırasında toplanan TBMM'de, öncelikle bu 
toplantıyı gerektiren konu görüşülmeden ara verme veya tatile 
devam edilemez. (Anayasa-93)

Parti grupları:
En az 20 milletvekili bulunan siyasi partiler TBMM'de grup 
kurma hakkına sahiptirler. (İçtüzük-18)

İhtisas komisyonları:  (İçtüzük-20)
1. Anayasa Komisyonu.
2. Adalet Komisyonu.
3. Milli Savunma Komisyonu.
4. İçişleri Komisyonu.
5. Dışişleri Komisyonu.
6. Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu.
7. Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu.
8. Çevre Komisyonu.
9. Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu.
10. Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu.
11. Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu.
12. Türkiye Büyük Millet Meclisi Hesaplarını İnceleme Komisyonu.
13. Dilekçe Komisyonu.
14. Plan ve Bütçe Komisyonu.
15. Kamu İktisadi Teşebbüsleri Komisyonu.
16. İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu.

TBMM'nin bilgi edinme ve denetim yolları:
- TBMM, soru, Meclis araştırması, genel görüşme, gensoru ve Meclis 
soruşturması yollarıyla denetleme yetkisini kullanır. (Anayasa-98)
- Gensoru önergesi, bir siyasi parti grubu adına veya en az yirmi 
milletvekilinin imzasıyla verilir.
- Gensoru önergesi, verilişinden sonraki üç gün içinde bastırılarak 
üyelere dağıtılır; dağıtılmasından itibaren on gün içinde gündeme 
alınıp alınmayacağı görüşülür. Bu görüşmede, ancak önerge sahiplerinden 
biri, siyasî parti grupları adına birer milletvekili, Bakanlar Kurulu 
adına Başbakan veya bir bakan konuşabilir.
- Gündeme alma kararıyla birlikte, gensorunun görüşülme günü de belli 
edilir; ancak gensorunun görüşülmesi, gündeme alma kararının verildiği 
tarihten başlayarak iki gün geçmedikçe yapılamaz ve yedi günden 
sonraya bırakılamaz.
- Gensoru görüşmeleri sırasında üyelerin veya grupların verecekleri 
gerekçeli güvensizlik önergeleri veya Bakanlar Kurulunun güven isteği, 
bir tam gün geçtikten sonra oylanır.
- Bakanlar Kurulunun veya bir bakanın düşürülebilmesi, üye tamsayısının 
salt çoğunluğuyla (226) olur; oylamada yalnız güvensizlik oyları 
sayılır. (Anayasa-99)
- Başbakan veya bakanlar hakkında, TBMM üye tamsayısının en az onda 
birinin (55) vereceği önerge ile soruşturma açılması istenebilir. 
Meclis, bu istemi en geç bir ay içinde görüşür ve gizli oyla 
karara bağlar. (Anayasa-100)

Anayasının değiştirilmesi:
- Anayasanın değiştirilmesi TBMM üye tamsayısının en az üçte biri 
tarafından (184) yazıyla teklif edilebilir.
- Bu teklifler Genel Kurulda iki defa görüşülür.
- İkinci görüşmeye birinci görüşmenin bitiminden itibaren 48 saat 
geçmeden başlanamaz.
- Değiştirme teklifinin kabulü Meclisin üye tamsayısının 
beşte üç (330) çoğunluğunun gizli oyuyla mümkündür.
- Bu hükümler dışında, Anayasanın değiştirilmesi hakkındaki 
tekliflerin görüşülmesi ve kabulü, kanunların görüşülmesi ve 
kabulü hakkındaki hükümlere tâbidir.

- Cumhurbaşkanı Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunları, bir daha 
görüşülmek üzere TBMM'ye geri gönderebilir. Meclis, geri gönderilen 
kanunu, üye tamsayısının üçte iki (367) çoğunluğu ile aynen kabul 
ederse Cumhurbaşkanı bu Kanunu halkoyuna sunabilir.
- Meclisce üye tamsayısının beşte üçü (330) ile veya üçte ikisinden (367) 
az oyla kabul edilen Anayasa değişikliği hakkındaki kanun, Cumhurbaşkanı 
tarafından Meclise iade edilmediği takdirde halkoyuna sunulmak üzere
Resmi Gazetede yayımlanır.

- Doğrudan veya Cumhurbaşkanının iadesi üzerine, Meclis üye tamsayısının
üçte iki çoğunluğu ile kabul edilen Anayasa değişikliğine ilişkin kanun
veya gerekli görülen maddeleri Cumhurbaşkanı tarafından halkoyuna
sunulabilir. Halkoylamasına sunulmayan Anayasa değişikliğine ilişkin 
Kanun veya ilgili maddeler Resmî Gazetede yayımlanır.
(İçtüzük-93, 94/Anayasa-175)


Bütçe süreci:                          
* Bakanlar Kurulu, merkezi yönetim bütçe tasarısı ile milli bütçe 
tahminlerini gösteren raporu, mali yıl başından (1 Ocak) en az 75 gün 
önce TBMM'ye sunar. (17 Ekime kadar) 
* Bütçe tasarıları ve rapor, kırk üyeden kurulu Plan ve Bütçe Komisyonunda incelenir. 
* Plan ve Bütçe Komisyonunun ellibeş gün içinde kabul edeceği metin, TBMM'de 
görüşülür ve mali yıl başına kadar karara bağlanır.
* TBMM üyeleri, Genel Kurulda, kamu idare bütçeleri hakkında düşüncelerini, 
her bütçenin tümü üzerindeki görüşmeler sırasında açıklarlar; bölümler 
ve değişiklik önergeleri, üzerinde ayrıca görüşme yapılmaksızın okunur ve oylanır.
*TBMM üyeleri, bütçe kanunu tasarılarının Genel Kurulda görüşülmesi sırasında, 
gider artırıcı veya gelirleri azaltıcı önerilerde bulunamazlar. (Anayasa-162)


Bazı tanımlar:

- Kanun tasarı: Hükümetçe hazırlanan kanun tasarıları bütün bakanlarca

imzalanmış olarak ve gerekçesi ile birlikte Meclis Başkanlığına
sunulur. (İçtüzük-73)
- Kanun teklifi: Milletvekillerince verilen kanun önerileridir. Bu
tekliflerinde bir veya daha çok imza bulunabilir. (İçtüzük-74)
- Oylama: İşaretle oylama, açık oylama ve gizli oylama olmak üzere
üç şekilde yapılır. (İçtüzük 139-145)
- Karar yeter sayısı: Oya konulan bütün hususlar, Anayasada, kanunlarda
veya İçtüzükte ayrıca hüküm yoksa, toplantıya katılan milletvekillerinin
salt çoğunluğuyla kararlaştırılır. Salt çoğunluk belli bir sayının
yarısından az olmayan çoğunluktur. (İçtüzük-146)
- Üye tamsayısı: TBMM’nin üye tamsayısı 550’dir. Anayasa, 
İçtüzük ve kanunlarda bazı hususlarda öneride bulunulması, 
toplantı yapılması veya karar  alınmasında üye tamsayısının 
esas alınacağı düzenlenmektedir. Örnek: TBMM’nin toplantı 
yetersayısı üye tamsayısının  1/3’ü olan 184’tür.
Yasama dönemi içinde içinde vefat, istifa gibi çeşitli nedenlerle

üye sayısında azalma olması, üye tamsayısını değiştirmemektedir.
-Yasama dönemi: İki milletvekili genel seçimi arasındaki 4 yıllık
süre. Ancak bu süre dolmadan erken seçimle dönem sona
erebileceği gibi, savaş nedeniyle dönemin uzatılması da mümkün.
Dolayısıyla TBMM üyeleri 4 yıl için seçilmesine rağmen, yasama
dönemi 4 yıldan kısa ya da uzun olabilmektedir. (Şu anda
TBMM şu anda 24. Yasama Dönemi’nde bulunuyor)
-Yasama yılı: Yasama dönemi yasama yıllarından oluşur.
Yasama yılı, takvim yılından farklı olup 1 Ekim’de başlayıp
30 Eylül’de sona eren süredir. Ancak, milletvekili genel seçimi
dolayısıyla ilk yasama yılının başlangıcı ile son yasama yılının
bitişi farklı tarihlerde olabilmektedir.  Bu durumda ilk yasama
yılı milletvekili genel seçiminin yapıldığı tarihten başlayarak
30 Eylül’e kadar, son yasama yılı ise 1 Ekim’den başlayarak
seçimlerin yapılmasına kadar sürmektedir. Dolayısıyla bir
yasama dönemi dört takvim yılından oluşmasına rağmen,
beş yasama yılı olabilmektedir. 

(Eklemeler sürecek)
Mesaj Gönder
Esc tuşu kapatır
© 2014 551. Vekil Tüm Hakları Saklıdır