15 Haziran 2012

-Gül'ün görev süresi

              Güncelleme            
             -Gül'ün görev süresi nasıl değişti?
            -Yasama organındaki çoğunluk iradesi, 2007’deki krizin 
            ardından, Cumhurbaşkanının halk  tarafından ve 5+5
            modeliyle seçilebilmesi için anayasa değişikliği yaptı
           -Seçim sonrası süreçte AK Parti iktidarını korudu, MHP’nin
           Cumhurbaşkanı seçimine katılması üzerine yeni bir krizin
           önüne geçildi ve Abdullah Gül 11. Cumhurbaşkanı oldu
           -Halkoyuna sunulacak anayasa değişikliğindeki (11. 
           Cumhurbaşkanı seçimine ilişkin) bazı geçici  maddeler 
           yeni bir  değişiklikle metinden çıkarıldı
           -Cumhurbaşkanı seçimine ilişkin yeni model getiren anayasa
           değişikliği halkoylamasında kabul edildi 
           -Anayasanın eski hükümlerinin (7 yıl) geçerli olduğu
           dönemde seçilen Gül’ün görevi üstlenmesinden yaklaşık
           iki ay sonra yeni hükümler (5 yıl) yürürlüğe girdi ve bu
           ‘’görev süresi'' tartışmalarını başlattı
          -Çoğunluğa sahip siyasi irade, görev süresine ilişkin
           tartışmayı bu kez yasa yaparak ortadan kaldırıyor

     TBMM'de 19 Ocak 2012 günü kabul edilen (6172 sayılı) Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu'nun  geçici maddesi şu hükmü getiriyor:
    ‘’GEÇİCİ MADDE 1- (1) Onbirinci Cumhurbaşkanının görev süresi yedi yıldır.  (2) 31/5/2007 tarihli ve 5678 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'un  yürürlüğe girdiği tarihten önce seçilen Cumhurbaşkanları, iki defa seçilememeleri kuralı dahil, Anayasanın değişiklik öncesi hükümlerine tabidir.’’ (Gül, bu göreve 28 Ağustos 2007’de seçildi.)      
    Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, 25 Ocak 2012'de yasayı onayladı. Düzenleme 26 Ocak'taki Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girdi. CHP ise 21 Mart 2012 tarihinde düzenlemenin iptali için Anayasa Mahkemesi'ne başvurdu. Anayasa Mahkemesi, 15 Haziran 2012 tarihinde yürütmenin durdurulması ve iptal istemini reddetti. 

        Cumhurbaşkanı Gül’ün görev süresi:

     Anayasanın cumhurbaskanının "nitelik ve tarafsızlığı’’ başlıklı 101’inci maddesi bu konudaki düzenlemeyi içerir. Bu maddedeki değişiklik 21 Ekim 2007’de halkoyuna sunulan düzenlemeyle yapıldı. Daha önce TBMM’ce yapılan seçimin halk tarafından yapılması benimsenerek, ‘’Cumhurbaşkanının görev süresi beş yıldır. Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir’’ hükmü getirildi.
     Bu düzenlemeye temelde itiraz eden kimse yok. Tartışmalar 11. Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün bu göreve seçildiği tarih ile şu anki anayasal düzenleme arasındaki farklılıkta kaynaklanıyordu.  
     Yasal düzenlemelerdeki tartışmalarda yasa koyucunun iradesi ve bunun oluşma süreci büyük önem taşıyor. Bunun için yasama organında çoğunluğu elinde bulunduranların o dönemde getirdiği metinler ve sürece bakmak gerekiyor.  
    Cumhurbaşkanının halk tarafından ve 5+5 modeliyle seçilmesine giden anayasa değişikliğinde 2007’deki siyasal gelişmeler önemli ipuçları veriyor.

      -2007’den yaşanan süreç-

     O dönemdeki siyasal gelişmeleri ana hatlarıyla söyle özetlemek mümkün:
    -3 Kasım 2002’deki seçimlerde AK Parti tek başına iktidara geldi. Böylece TBMM’deki çoğunluk bir partiye tarafından sağlanmış oldu.  Meclise girmeyi başaran ikinci parti ise CHP idi. Diğer partilerin baraj altında oy almasıyla TBMM’de ikili yapı oluştu.   (O dönemdeki Meclis tablosu AK Parti ‘tek başına iktidar’, CHP ‘tek başına muhalefet’ şeklindeydi.)
    -2007 başında yeni bir tartışma başladı. 2007 hem milletvekili seçiminin yapılacağı yıldı hem de Mayıs ayında Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer’in görev süresi doluyordu. CHP ve Meclis dışındaki partilerin isteği ‘’seçim erkene alınsın, yeni Cumhurbaşkanını yeni parlamento seçsin’’ şeklindeydi. AK Parti’de ise ‘’her seçim zamanında yapılacak’’  görüşü hakimdi. İktidar partisi sözcüleriseçmenin kendilerine 5 yıl için yetki verdiğini, seçimin de normal döneminde, yani Kasım’da yapılacağına söylüyorlardı.  
    -CHP yönetiminde ‘’uzlaşma olmazsa yeni cumhurbaşkanı seçiminde TBMM’ye girmeme’’, AK Parti’de ise ‘’siz bilirsiniz, biz gerekli çoğunluğu sağlarız’’ görüşü hakimdi.
    -Bu konuda farklı çevreler görüşlerini dile getirirken, askerler de tartışmanın içine giriyordu. Değişik illerde ‘’Cumhuriyet mitingleri’’ yapılıyordu. Cumhurbaşkanı seçiminde TBMM’de en az 367 üyenin bulunması gerektiği görüşleri ortaya atılıyordu.
    -Bu tartışmalar altında, Sezer’in görev süresinin bitimine bir ay kala, 16 Nisan 2007’de, yeni Cumhurbaşkanı seçimi süreci başladı. 24 Nisan’da AK Parti Kayseri Milletvekili Abdullah Gül aday oldu.

    -TBMM’deki turlar-

   -27 Nisan’da yapılan ilk tur oylamaya 361 milletvekili katıldı.  Abdullah Gül 357 oy aldı ve seçilmek için gerekli 367 oya ulaşılamadı. Seçime katılmayan CHP’liler ise toplantı için 367 milletvekili gerektiği savıyla bu turun iptali için Anayasa Mahkemesi’ne başvurdu. (Bu süreçte TBMM’de temsil edilmeye başlayan DYP’de bir kişi dışında seçime katılan olmamıştı.)
   -Aynı akşam, Genelkurmay Başkanlığının internet sitesinden yapılan açıklama, daha sonraki süreçte ‘’e-muhtıra’’ olarak nitelendirildi. Bu açıklamaya hükümetten de aynı sertlikte yanıt geldi.
  -Anayasa Mahkemesi, 1 Mayıs 2007’de, CHP’lilerin ‘’ilk turda 367 milletvekili bulunmadığı’’ savıyla açtığı davada iptal ve yürütmeyi durdurma kararı verdi. Başbakan Erdoğan’nın tepkisi ise ‘’Bu karar demokrasiye sıkılmış bir kurşundur’’ şeklindeydi. 
   -2 Mayıs’ta, Cumhurbaşkanı seçimi turlarına ilişkin takvim yeniden düzenlendi. AK Parti’nin seçimlerin 24 Haziran’da yapılması teklifi TBMM Başkanlığına verildi.
   -3 Mayıs’ta ise TBMM Genel Kurulu’nda milletvekili seçiminin 22 Temmuz’da yapılması kararı alındı. AK Parti’lilerin ‘’Seçimlerin 4 yılda bir yapılması, cumhurbaşkanının 5+5 sistemiyle halk tarafından seçilmesi’’ne yönelik Anayasa değişikliğini TBMM Başkanlığına sunuldu.
   -6 Mayıs’taki Cumhurbaşkanı seçiminin yeni takvimli ilk turu yapıldı. Ancak, toplantı yeter sayısı için gerekli olup olmadığı tartışılan 367’ye ulaşılamadı. Abdullah Gül adaylıktan çekildi.
     -Anayasa değişikliği teklifi-

    AK Parti’lilerin hazırladığı ve Anavatan Parti’sinin de destek verdiği  anayasa değişikliği teklifi ve gerekçesinde özetle şunlara yer veriliyordu:
    ‘’GENEL GEREKÇE
     Parlamenter sistemde cumhurbaşkanı yasama, yürütme ve yargı organları arasındaki uyumu devlet başkanı sıfatıyla sağlar ve devleti temsil eder.
    Türkiye Cumhuriyeti’nin en büyük temsil makamı olan Cumhurbaşkanın seçilmesinde, seçim tabanının genişletilmesi yani Cumhurbaşkanını halkın seçmesi, demokratik katılımın sağlanması bakımından daha ileri bir düzenleme olacaktır.
   Cumhurbaşkanının halk tarafından seçimi, doğrudan demokrasinin de bir uyarlaması, yönetenleri belirleme sürecine milletin etkin katılması sağlanacaktır.
   Bu değişiklikle, Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerinin 4 yıla düşürülmesinin öngörülmesi, süresi 5 yıl olan Cumhurbaşkanına görev süresinde farklı siyasal çoğunlukla birlikte çalışma imkanı sağlayacak ve halkın seçtiği Cumhurbaşkanının tarafsız, partiler üstü bir tutum sergilemesini mümkün kılacaktır.
   Anayasamızda yapılan değişiklikler nedeniyle Cumhurbaşkanlığı seçimine ilişkin hükümlerin, 11’inci Cumhurbaşkanı seçimlerinde de uygulanabilmesini sağlamak amacıyla bir geçici madde eklenmiştir.
    MADDE GEREKÇELERİ
   Madde 1- Bu değişiklikle, Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerinin 5 yıl yerine 4 yılda yapılması öngörülmektedir. Uygulamada, son yirmi yıldır, 22’nci dönem hariç, seçimler genellikle  4 yılda bir yapılmaktadır.
   Mad­de 2 - Maddeyle, milletvekili seçimine ilişkin Anayasanın 79’uncu maddesinde belirtilen seçimlerin genel yönetim ve denetiminden sorumlu olan Yüksek Seçim Kurulunun görev ve yetkileri kapsamına, Cumhurbaşkanı seçimine ilişkin usul ve esaslar dahil edilmektedir.
    Madde 3 - Uygulamada karşılaşılan sorunları gidermek ve daha net anlaşılır bir dil ile madde tanzim edilmiştir.
   Madde 4- Bu maddeyle, Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi ve görev süresinin 5 yıl olması ile bir kişinin iki defadan fazla Cumhurbaşkanı seçilemeyeceği; Meclis içinden veya dışından Cumhurbaşkanlığı adaylığı için en az yirmi milletvekilinin yazılı teklifinin gerekli olduğu, en son yapılan milletvekili genel seçimlerinde geçerli oylar toplamı birlikte hesaplandığında yüzde onu geçen partilerin ortak aday gösterebilmesi hususları düzenlenmekte­dir.
    Mad­de 5- Maddeyle, Cumhurbaşkanlığı seçimine ilişkin Anayasanın 102’nci maddesi yeniden düzenlenmektedir. Maddede, Cumhurbaşkanlığı seçimine başlanma ile seçimin tamamlanma süresi, seçilme için gerekli oy çoğunluğu, oylama sayıları, adayların ölüm veya seçilme yeterliğini kaybetmesi halinde izlenmesi gereken usul ve esaslar; seçimin her halükârda tamamlanmasına ilişkin işlevsel yenilikler öngörülmektedir.
    Madde 6- Bu madde, Anayasamızda yapılan değişiklikler nedeniyle Cumhurbaşkanlığı seçimine ilişkin hükümlerin, 11’ inci Cumhurbaşkanı seçimlerinde de uygulanabilmesini sağlamakta ve Cumhurbaşkanlığı seçiminin yapılacağı süreyi belirlemektedir.
    Madde 7- Madde, yürürlük ve halkoylamasına ilişkindir.
    ....
  TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASININ BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
   MADDE 1- 7/11/1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 77’nci maddesinin birinci fıkrasında geçen "beş" ibaresi "dört" olarak değiştirilmiştir.
  MADDE 2- 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 79’uncu maddesinin ikinci fıkrasında geçen "seçim tutanaklarını" ibaresinden sonra gelmek üzere, "ve Cumhurbaşkanlığı seçimi tutanaklarını" ibaresi; son fıkrasında geçen "halkoyuna sunulması" ibaresinden sonra gelmek üzere "Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi" ibaresi eklenmiştir.
   MADDE 3- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 96’ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
  "Türkiye Büyük Millet Meclisi, tüm toplantı ve yapacağı seçimlerde üye tamsayısının en az üçte biri ile toplanır. Türkiye Büyük Millet Meclisi, Anayasada başkaca bir hüküm yoksa toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar verir; ancak karar yeter sayısı hiçbir şekilde üye tamsayısının dörtte birinin bir fazlasından az olamaz.”
  MADDE 4- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 101’ inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
  "MADDE 101- Cumhurbaşkanı; kırk yaşını doldurmuş ve yüksek öğrenim yapmış Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri veya bu niteliklere ve milletvekili seçilme yeterliğine sahip Türk vatandaşları arasından, halk tarafından seçilir.
Cumhurbaşkanının görev süresi beş yıldır. Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir.
   Cumhurbaşkanlığına Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri içinden veya Meclis dışından aday gösterilebilmesi yirmi milletvekilinin yazılı teklifi ile mümkündür. Ayrıca, en son yapılan milletvekili genel seçimlerinde geçerli oylar toplamı birlikte hesaplandığında yüzde onu geçen partiler ortak aday gösterebilir.
    Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa partisi ile ilişiği kesilir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeliği sona erer.”
   MADDE 5- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 102’nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
    "B. Seçimi
    MADDE 102- Cumhurbaşkanı seçimi, Cumhurbaşkanının görev süresinin dolmasından önceki altmış gün içinde; makamın herhangi bir sebeple boşalması halinde ise boşalmayı takip eden altmış gün içinde tamamlanır.
    Genel oyla yapılacak seçimde, geçerli oyların salt çoğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı seçilmiş olur. İlk oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamayı izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama yapılır. Bu oylamaya, ilk oylamada en çok oy almış bulunan iki aday katılır ve geçerli oyların çoğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
     İkinci oylamaya katılmaya hak kazanan adaylardan birinin ölüm veya seçilme yeterliğini kaybetmesi halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci oylamadaki sıraya göre ikame edilmesi suretiyle yapılır. İkinci oylamaya tek adayın kalması halinde, bu oylama referandum şeklinde yapılır. Aday, geçerli oyların çoğunluğunu aldığı takdirde Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
     Cumhurbaşkanı göreve başlayıncaya kadar görev süresi dolan Cumhurbaşkanının görevi devam eder.
      Cumhurbaşkanlığı seçimine ilişkin usul ve esaslar kanunla düzenlenir."
      MADDE 6- Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
    "GEÇİCİ MADDE 1-Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 67’nci maddesinin son fıkrası, Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin yapılabilmesi için çıkarılması gereken kanun hükümleri ile seçim kanunlarında yapılacak değişiklikler bakımından yapılacak Cumhurbaşkanlığı seçiminde dikkate alınmaz.
     GEÇİCİ MADDE 2- Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren ilk Cumhurbaşkanlığı seçimi altmış gün içine yapılır.”
    MADDE 7- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer ve halkoyuna sunulması halinde maddeler birlikte oylanır.’’
     TBMM Başkanlığına sunulan bu tekliften anlaşılacağı gibi, yasama organında çoğunluğu elinde bulunduran siyasi irade (o günkü siyasi ortamda) 11. Cumhurbaşkanının halk tarafından ve 5+5 modeliyle seçilmesinden yana idi.   
        -Çoğunluk iradesinin tutumu-

    Anayasa Komisyonunda görüşülen teklif bazı yazım düzenlemeleriyle kabul edildi. (05/05/2007  Esas No: 2/1015)
     Milletvekili seçim sürecinin de işlediği bu dönemde, Anayasa değişikliği teklifi TBMM Genel Kurulu’nda görüşüldü ve ikinci tur oylama 10 Mayıs’ta yapıldı.
    Dönemin Cumhurbaşkanı Sezer, 25 Mayıs 2007 tarihinde, anayasa değişikliğini TBMM’ye iade etti. (5660 Sayılı Kanun) Ancak, TBMM’deki çoğunluk iradesi bu değişiklikte kararlıydı ve 31 Mayıs’taki ikincu tur görüşmelerde değişiklik teklifi aynen kabul edildi.  (5678 sayılı Kanun)
    -Halkoylaması öncesi metnin çerçevesi-

   Düzenleme, Anayasanın 77, 79, 96, 101. ve 102. maddelerinde ddeğişiklik yapıyor, ayrıca geçici 18. ve geçici 19. Maddelerin eklenmesini öngörüyordu.
   Yapılan değişiklik, özet olarak, TBMM seçimlerinin, 5 yılda bir yerine 4 yılda bir yapılmasını öngörüyor; Yüksek Seçim Kurulunun (YSK) görev ve yetkileri kapsamına, Cumhurbaşkanı seçimine ilişkin usul ve esasları da dahil ediyordu.
    TBMM'nin, yapacağı seçimler dahil bütün işlerinde, üye tamsayısının 3'te 1'i ile toplanması (184) karara bağlanıyordu. Ayrıca, Meclis'in, Anayasa'da başkaca bir hüküm yoksa toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar vermesi, ancak karar yeter sayısının hiçbir şekilde üye tamsayısının 4'te 1'inin bir fazlasından az olamayacağı hükmü getiriliyordu.
   Cumhurbaşkanının 5 artı 5 sistemiyle ve halk oyuyla seçilmesi kuralı getiriliyor, Cumhurbaşkanı seçiminin nasıl yapılacağı da düzenleniyordu.
    Anayasa'nın, ''Seçim kanunlarında yapılacak değişikliklerin, yürürlüğe girdikleri tarihten itibaren 1 yıl içinde uygulanamayacağına'' ilişkin maddesinin, Cumhurbaşkanı seçiminde dikkate alınmayacağı hükmü getiriliyordu. Böylece, Cumhurbaşkanı seçimine ilişkin getirilen yeni düzenlemelerin 11. Cumhurbaşkanı seçiminde uygulanmasına yönelik düzenlemeler yapılıyordu.
   TBMM, 22 Temmuz’da yapılacak seçimin ardından toplanmak üzere, 3 Haziran’da tatile girdi.
   Bu arada, Cumhurbaşkanı Sezer, Anayasanın kendisine tanıdığı  yetkiye dayanarak değişikliği onayladı ve referanduma gidilmesine karar verdi. Sezer, ayrıca Anayasa Mahkemesine başvuracağını da duyurdu.  Anayasa Mahkemesi, Sezer’in yanı sıra CHP’nin de yaptığı iptal başvurularını 5 Temmuz’da reddetti.

     -Seçim sonuçları-

   22 Temmuz 2007'de yapılan seçimde AK Parti tek başına iktidar olma çoğunluğunu (341 milletvekili) korudu. Ancak bu çoğunluk ‘’Cumhurbaşkanı seçimi için 367 üyeninin genel kurulda bulunması gerektiği’’ tartışmasını ortadan kaldırıacak bir çoğunluk değildi. Bu sorunun çözümü MHP’den geldi. Bahçeli, Cumhurbaşkanı seçiminde genel kurulda yer alacaklarını ve kendi adaylarını çıkaracaklarını açıkladı.
  Seçim sürecinin ardından oluşan 22. Dönem TBMM’de, AK Parti Kayseri Milletvekili Abdullah Gül, 28 Ağustos 2007’de, Türkiye Cumhuriyeti’nin 11. Cumhurbaşkanı seçildi.

    -Halkoyuna sunulacak metinde değişiklik-

    Türkiye Cumhuriyeti’nin 11. Cumhurbaşkanı Gül, seçildiği gün görev başladı.
Ancak, halkoyuna sunulacak anayasa değişikliği metni 11. Cumhurbaşkanının seçiminin yapılışına ilişkin hükümler içeriyordu.
   Yasama organındaki çoğunluğa sahip siyasi irade, bu sorunu, yeni bir değişiklik metniyle aşma yoluna gitti. 16 Ekim 2007 tarihinde yapılan bir değişiklikle 21 Ekim 2007’de halkoyuna sunulacak metin değiştirildi.
    Bu düzenlemeyle halkoyuna sunulacak değişiklikteki ''Seçim kanunlarında yapılacak değişikliklerin 11. Cumhurbaşkanı seçiminde uygulanmasına imkan tanıyan'' Geçici 18. madde ile ''Cumhurbaşkanı seçimine ilişkin getirilen yeni düzenlemelerin 11. Cumhurbaşkanı seçiminde de uygulanmasını'' öngören Geçici 19. madde Anayasa metninden çıkarıldı.
    21 Ekim 2007 tarihinde yapilan referandumda da Anayasa degisikligine iliskin kanun halk tarafindan benimsendi. Anayasa değişikliğinin yürürlüğü de bu tarihle  başlamıştı. 
   Bundan sonraki süreçte Cumhurbaşkanı Gül'ün görev süresine yönelik tartışmalar zaman zaman gündeme geldi. Bu konuda iktidar ve muhalefet partilerinin temsilcilerinden farklı görüşler ortaya atıldı, belirsizliğin ortadan kaldırılması için birbirinden farklı öneriler getirildi.

     -12 Haziran 2011 seçimleri-

      Bu süreçte yeni bir seçim dönemine daha gelindi.
   TBMM’nin 3 Mart 2011’de aldığı ‘’Milletvekili genel seçimlerinin yenilenmesine dair karar’’ metni şöyleydi:
     ‘’Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimlerinin yenilenmesine ve seçimin 12 Haziran 2011 Pazar günü yapılmasına, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunun 3/3/2011 tarihli 73’üncü Birleşiminde karar verilmiştir.’’
     Bu karar, anayasa değişikliğinden sonra alınan ilk seçim kararıydı. Böylece Anayasanın milletvekili seçiminin 4 yılda bir yapılması uygulaması ilk kez hayata geçiriliyordu.
     Kimi görüşe göre, bu  karar, cumhurbaşkanının görev süresine ilişkin tartışmalarda çoğunluk iradesinin eğilimini gösteriyordu. Çünkü, 22 Temmuz 2007’de yapılan milletvekili seçimi de Anayasanın eski (seçimin 5 yılda bir yapılması) hükmüne göre gerçekleşmişti. Bu durumda Cumhurbaşkanının görev süresi için de bir gösterge niteliğindeydi.
     Farklı düşünenler de TBMM’nin her zaman seçim kararı alabileceğini, bunun başka konularla karıştırılmamasını savunuyordu.
     12 Haziran seçimlerinden AK Parti üçüncü kez tek başına iktidar olacak çoğunluğu yakalayarak çıktı. Cumhurbaşkanı Gül'ün görev süresine ilişkin tartışmalar iktidar partisi ve muhalefetten farklı görüşler ortaya konulmaya devam ediyordu. 

     -7 yıl düzenlemesi-

    Bu konudaki belirsizlik Gül’ün görevdeki 5. yılına girmesiyle yeni bir boyut kazandı. Artık bunun netleşmesi kaçınılmaz olmuştu.
    Meclisteki çoğunluk iradesi, yaşanan tartışmaların, Cumhurbaşkanı seçimine ilişkin düzenlemeye bir geçici madde ekleyerek  ortadan kaldırılacağı görüşünde. (Bu da anayasa değişikliğiyle yapılan bir düzenlemenin yasal düzenlemeyle yapılıp yapılmayacağına ilişkin bir başka tartışmaya neden oldu.)
     TBMM'de 19 Ocak 2012 günü yasalaşan (6172 sayılı) Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu'nun  geçici maddesi şu hükmü getiriyor:
    ‘’GEÇİCİ MADDE 1- (1) Onbirinci Cumhurbaşkanının görev süresi yedi yıldır.  (2) 31/5/2007 tarihli ve 5678 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'un  yürürlüğe girdiği tarihten önce seçilen Cumhurbaşkanları, iki defa seçilememeleri kuralı dahil, Anayasanın değişiklik öncesi hükümlerine tabidir.’’
   Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, 25 Ocak 2012'de yasayı onayladı. Düzenleme 26 Ocak'taki Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girdi. CHP ise 21 Mart 2012 tarihinde düzenlemenin iptali için Anayasa Mahkemesi'ne başvurdu. Anayasa Mahkemesi, 15 Haziran 2012 tarihinde yürütmenin durdurulması ve iptal istemini reddetti. 
     (Not: 20 Ocak 2012 tarihli dosyanın güncellenmiş halidir)
Mesaj Gönder
Esc tuşu kapatır
© 2014 551. Vekil Tüm Hakları Saklıdır